Muziekgroep Donderdag 17 mei:

Dijsseldonk

"Poppareltjes uit de lelijkste stad van het land" (VPRO Gids)

Dijsseldonk is de band rond zanger, gitarist en songschrijver Eric van Dijsseldonk, die al jaren grossiert in pakkende popliedjes. Eerst als frontman van Smalltown Romeos, later onder eigen naam en sinds kort in zijn eigen taal. Eind 2006 verschijnt zijn eerste nederlandstalige album "Bijna Lente", voorafgegaan door de single "Eindhoven". Gitaarpop met een grote P, en een zachte g.

Na jaren liedjes in het Engels te hebben gemaakt, groeit bij Van Dijsseldonk het verlangen om zich in zijn eigen taal uit te drukken. Het resultaat is "Bijna Lente", een afwisselend album vol gloedvolle gitaarpop. Van het sprankelende titelnummer naar het donkere 'Mooi Geweest', van de melancholie van 'Zwak Voor Jou' tot het bijtende 'Geen Zin' en van het voortstuwende 'Weer Geprobeerd' tot de zwoele klanken van 'Nergens Heen'. Het aanstekelijke 'Eindhoven', een in dialect gezongen ode aan "misschien wel de lillikste stad van het land", groeit in korte tijd uit tot een radiohit in Brabant, terwijl ook Hilversum er zich voorzichtig aan waagt. De bijbehorende videoclip wordt veelvuldig bekeken op YouTube.

In zijn geheel klinkt "Bijna Lente" opmerkelijk steviger dan zijn voorganger, het overwegend akoestische, Engelstalige "33 1/3". Gebleven zijn de popliedjes met sterke melodieŽn, maar de uitwerking is nu scherper en meer elektrisch geladen, versterkt door rake teksten die iedereen meteen kan verstaan. "Bijna Lente" werd opgenomen in de 'klassieke' band-bezetting van twee gitaren, bas en drums en geproduceerd door GabriŽl Peeters.

"MelodieŽn van Johan-achtige schoonheid (Ö) Crowded House in het Nederlands" (OOR)

Voorheen was Van Dijsseldonk voornamelijk actief als frontman van Smalltown Romeos. Deze Eindhovense gitaarband bracht twee albums uit, en vergaarde bekendheid met de singles "She Looks Like Jodie Foster" en "Superman Or Charlie Brown". Begin 2004 werd de band opgeheven. Verder werkte hij als gitarist bij o.a. JW Roy en Birdcatcher, en nam hij deel aan "A Tribute to The Band", een gelegenheidsproject met leden van De Dijk en Sjako!. Ook deelt hij regelmatig het podium met Songwriters United, een uniek samenwerkings-verband met BJ Baartmans, Eric Devries en Louis van Empel. Sinds de release van "33 1/3" speelde Dijsseldonk door heel Nederland, deed hij een solo-tournee in Austin, Texas en trad hij op bij radioprogramma's als Tros Muziekcafť, Desmet Live en VPRO's De Avonden.

"Iedereen die denkt dat heerlijke gitaarpop en de Nederlandse taal niet samengaan, daag ik uit om naar deze plaat te luisteren" (Plato.nl) .

bezetting:
Eric van Dijsseldonk - zang, gitaar
Nicky Hustinx - drums
Harmen de Bresser - bas
Ruud van den Boogaard - gitaar, zang

discografie:
Dijsseldonk
o Bijna Lente (Inbetweens, 2006)
o 33 1/3 (Inbetweens, 2004)

Songwriters United
o Songwriters United (dvd, Inbetweens, 2005)

Smalltown Romeos
o Superfiction (Monkeyman/V2, 2002)
o Smalltown Romeos (Monkeyman/Munich, 2000)

 

De muzikanten die zondag optreden zijn:

Big Band van Muziek- en Dansinstituut Best-Oirschot

Al vele jaren kunnen gevorderde muzikanten hun ei kwijt in de Big Band van het Muziek- en Dansinstituut. Deze band staat onder leiding van Bas van Dun.
Bas van Dun is van huis uit trompettist en heeft een lange ervaring in het spelen en leiden van Big Bands. Regelmatig verzorgt hij in het hele land concerten.
De Big Band is sinds vorig jaar gesplitst in een Big Band voor volwassenen en een Big band The Young Ones. Met de Big Band voor de volwassenen is een gevarïeerd programma samengesteld, waarin zowel het Big band als collectief naar voren komt als mede de improvisatorisch kwaliteiten van individuele spelers uit de band.

Namens de Big Band veel kijk en luisterplezier.

 

The Lewinsky Quartet

Hammond, Sax en Drums drie musici met hun roots in de jazz van de jaren zestig, Blue Note, en de groovy beats uit de jaren tachtig, wat levert dat op? Jazz was, jazz is, jazz blijft: cookin', relaxing & steaming', instrumentale muziek base don jazz, soul and funk for the people of the 21century. Drummer Pascal Vermeer speelde een centrale rol in de ontwikkeling van dit trio: enerzijds speelt hij met hammondspeler Arno Krijger in diverse combinaties ( Lils Mackintosh, Quartet Unity met Ben van den Dungen en Jarmo Hoogendijk en talrijke lokale sessies) en anderzijds een aantal Cd-opnames met Houdini's saxofonist Rolf Delfos, (Dollar Brand Project, Pascal Vermeer Quintet, Van Otterloo-files). Naar aanleiding van deze succesvolle sessies en concerten besloten de heren het Lewinsky Quartet op te richten en afgelopen maanden is hard gewerkt aan de eerste Cd van dit trio getiteld " No Clubs in Town", jazz zoals jazz moet zijn, groove tot in de beenderen (Blue Pepper, Maria-Jose) soul tot die in het hart (Shotgun Shack) en sfeer tot ver achter de werkelijkheid (A matter of Sound, Nocturne).
Zaken als generatiekloof,Ö. Leeftijden,Ö.stijlvoorkeuren,Ö.ach kom luisteren naar dit illustere trio en iedereen zal toegeven dat het hier om de essentie van muziekbeleving gaat, Een trio wat 'live'zo'n impact heeft, valt buiten elke categorie, een concert missen dat is pas narigheid, No clubs in Town is een belevenis, Jazz is , Jazz blijft, Jazz fascineert. Rolf Delfos-Saxen, Pascal Vermeer-Slagwerk, Arno Krijger, Hammondorgel en baspedaal.

 

Stanza brengt muziek van Bram Vermeulen

ÖEn als ik uitgezongen ben
,mijn tijd van zingen is voorbij,
dan zingt een ander dit voor mij.
Met andere woorden, op een andere wijs,
maar voor dezelfde prijsÖ

Stanza is een groep muzikanten die, wanneer het hart er om roept, muziekprojecten maakt. Het overlijden van Bram Vermeulen was zo'n roep.
Met dit project proberen Jos van Oorschot (gitaar en zang), Erik van Dijck (piano, accordeon en zang) Ruud Sempel (bassen) en Kees de Wit (fluit, saxofoon, percussie) de muziek van Bram levend te houden. Het programma bevat veel van zijn mooiste werk. De meeste liederen zijn opnieuw bewerkt en met respect geÔnterpreteerd. Bram Vermeulen stierf op 4 september 2004, volledig onverwacht in zijn vakantiehuis in Toscane; hartstilstand. Dat was een harde klap voor de generatie die opgegroeid is met Neerlands Hoop, maar vooral voor degenen die een warm hart hebben voor het betere Nederlandstalige lied. De liederen van Bram Vermeulen zijn gemakkelijk in superlatieven te beschrijven. Zijn muziek is verankerd in de blues, weemoedig maar vaak zeer uitbundig. Hij zong indringend over zijn angsten en verlangens, over klein geweld en de dood. Hij keek naar binnen, zocht naar kleine scherven en poetste die op tot krachtige, eerlijke liederen. Hij was niet voor niets de meester voor grote artiesten van nu, zoals Paul de Munnik, Kommil Foo, NUHR en Maarten van Roozendaal. Bram Vermeulen liet meer dan 480 liederen als erfenis achter om te beluisteren, te genieten, te overpeinzen maar vooral om te blijven spelen.

Als alle gestolde tijd
Omgezet in daden
Wijsheid was geworden
Zou dit het laatste boekje zijn

Dan zou ik het sluiten
Mijn armen spreiden
En wegvliegen van de grond
Naar nieuwe avonturen

Ik zou nog even omkijken
naar de aarde beneden
de mensen zien krioelen
ik was ťťn van hen daar

Maar dan zou ik mij verwaaien
als wind met de wind
en ze daar beneden even
verkoeling geven

<(augustus 2004, de laatste bladzijde van dagboek 65)

 

Ritmundo

Beleef de frisse ochtenden in Afrika bij de relaxte
klanken van een bekend nummer als Pata Pata.
Laat je meevoeren op de spannende ritmes van de
Sambareggae naar de zwoele avonden in BraziliŽ.
Dans de kadans en vier de uitbundige nachten
van het carnaval op de Cariben.

Door pakkende, dansbare muziek uit Afrika en Latijns-Amerika in ťťn show op de planken te zetten maakt Ritmundo dit allemaal mogelijk. De groep brengt de muzikale hoogtepunten van deze twee werelddelen samen in een spetterend optreden. Veel van de gespeelde ritmes hebben op verschillende plekken in de wereld een eigen ontwikkeling doorgemaakt, waardoor een grote variŽteit is ontstaan. Maar of Ritmundo nu een kaseko, samba, kwela, soca, kadans of songo speelt, voor alle stijlen geldt: het swingt de pan uit. Voeg daarbij de prachtige melodieŽn en de pakkende coro's en het zal duidelijk zijn waarom deze muziek zo aanstekelijk is.

Strek je uit met de zonaanbidders op het strand,
feest mee met de duizenden carnavalsvierders op straat.
Droom weg bij een zoete, rijpe mango,
proef de verrassende smaak van fruitige cocktails.
Voel de warmte van het knapperende houtvuur,
zwier met wervelende rokken in het rond.

Zeker, de muziek van Ritmundo spreekt tot de verbeelding. De band heeft behalve een Afrikaans en Latijns-Amerikaans geluid ook de stevigheid van de hedendaagse pop- en dancemusic en brengt een spektakel met veel improvisaties, mooie songs en tot dansen uitnodigende grooves.De altsaxofoon en trombone vormen een hechte blazerssectie met een vol geluid. Zowel een mooie Afrikaanse sound als vrolijke latinlicks worden met gemak neergezet..

De sprankelende gitaar en de inventieve basgitaar leggen een stevige harmonische basis voor de groep. De drums en percussie zetten met hun swingende ritmes elke tent op z'n kop. Tijdens het bewerken van bestaande nummers en traditionals is toegewerkt naar een voor een breed publiek toegankelijk en dansbaar repertoire, waarin vooral veel te genieten, te ontdekken en te herkennen is. Ritmundo: verkwikkend in tropische hitte, verwarmend In ijzige kou!